Az elektromos járművek motorjairól
Sok dologban különböznek az elektromos autókhoz készített motorok a „hagyományos” ipari villanymotoroktól. Az ipariak általában állandó fordulatszámra és hosszabb távú, stabil működésre készülnek, az elektromos járművek motorjai ettől jelentősen eltérő követelményeknek felelnek meg. Inkább a gyors reakcióidő, a magas nyomaték alacsony fordulatszámon és a széles fordulatszám tartomány az elvárás. Ezek a motorok már induláskor igen nagy nyomatékot tudnak biztosítani, ami a kialakításukból fakad. A nyomaték a járművek hirtelen gyorsulásához kell, ami a vezetési élmény miatt fontos.
Az elektromos járművek motorjai gyakran közvetlenül kapcsolódnak a kerekekhez, ezért nincs szükség hagyományos sebességváltóra. Széles fordulatszám-tartományban tudnak működni, ami egyszerűbb hajtásláncot eredményez, és csökkenti a mechanikai veszteségeket. Ez is jelentős különbség az ipari villanymotorokhoz képest, mert azokhoz gyakran komplex áttételi rendszerek szükségesek.
Speciális tulajdonsága még a járműmotoroknak, hogy kis helyigényűek és könnyűek. Ez a hatótáv növelése miatt fontos, hogy a jármű össztömegét ne növeljék fölöslegesen, ugyanis a nagyobb súllyal csökken a hatótáv. Az ipari motoroknál a súly és méret ritkán játszik ilyen fontos szerepet. Az elektromos járművek motorjai igen sok hőt termelnek, főleg intenzív gyorsítás és nagy teljesítmény idején. Ezért folyadékhűtést vagy integrált hőelvezető anyagokat kapnak, hogy megmaradjon az optimális működési hőmérsékletük. Az ipari villanymotorok hőkezelése ennél általában egyszerűbb.
Mivel a motor hatékonysága közvetlenül befolyásolja a jármű hatótávját, ezért fontos követelmény a hatékonyság. Ezt gyakran a regeneratív fékezéssel érik el, ami azt jelenti, hogy a fékezés során visszanyerik az energiát, ami tölti az akkumulátort. Ez a technológia nem jellemző az ipari villanymotorokra. Említhetnénk még az alacsonyabb karbantartási igényt a kevesebb kopó alkatrész miatt, vagy az inverterrel való integrációt és még néhány dolgot, de már az eddigiekből is látható, hogy igen jelentős különbségekről van szó. Ezeket az eltérő működési körülmények és követelmények adják, vagyis mindegyik villanymotor pontosan a maga helyére való.